In de basis is Managed Hosting niets meer dan een platform bieden voor een online applicatie/website net zoals bij alle andere hosters. Het verschil wordt gemaakt op een volledige ontzorging van de klant tot aan een applicatie. Met de nadruk op performance, beveiliging en de constante bewaking van een omgeving. De ontzorging wordt geboden vanuit een visie dat afnemers zich volledig moeten kunnen richten op hun eigen core business en geen omkijken moeten hebben naar het beheer en de bewaking van een omgeving. Of het nu een simpele oplossing betreft of een compleet op maat gemaakte Private Cloud maakt geen verschil. Een reclamebureau moet ontwerpen, een softwareontwikkelaar moet ontwikkelen en een Managed Hoster moet zich bezig houden met beheer.
Proactief Beheer
Door het verzamelen van een team ervaren technische mensen en de krachten van deze mensen te bundelen is er kennis aanwezig om op elke situatie te anticiperen. Omdat de medewerkers van een Managed Hoster dagelijks bezig zijn met beheer van een grote diversiteit aan oplossingen overstijgt hun kennisniveau vaak dat van een eigen interne afdeling. Wat in de praktijk zo simpel klinkt, is op de achtergrond zo complex.
Beheer bevat een omvangrijk pakket aan werkzaamheden die gericht zijn op een zo veilig mogelijke en stabiel presterende omgeving, 24x7x365. Wanneer er af en toe een beveiligingsupdate wordt geïnstalleerd kan men nog niet spreken over Managed Hosting. Managed Hosting biedt op basis van uitgebreide Service Level Agreements (SLA’s) keiharde garanties op onder andere uptime, bereikbaarheid en beschikbaarheid van een applicatie/website, reactietijd bij problemen, het updaten van systemen en er staat omschreven wat er als klant verwacht mag worden. Monitoring en pro-actief handelen zijn daarnaast belangrijke punten in deze benadering. Door uitgebreide monitoring kan er snel worden geschakeld om (aankomende) problemen pro-actief op te lossen. Door elke oplossing op veel punten te monitoren kunnen statistieken gebruikt worden om verbanden te leggen en optimalisaties door te voeren. Op basis van samenwerking en de input en wensen van de afnemer wordt er gewerkt aan een op maat geoptimaliseerde omgeving.
Op basis van samenwerking en de input en wensen van de afnemer, wordt er gewerkt aan een op maat geoptimaliseerde omgeving
Er zijn in de markt vele aanbieders die zich profileren als Managed Hoster. Er bestaan echter grote verschillen tussen de verschillende aanbieders. Waar SLA’s soms op elkaar lijken, zit het grote verschil in de details. Hoe snel worden systemen geüpdatet? Hoe snel worden er beveiligingspatches uitgerold? Wat is het kennisniveau van de technische mensen en helpdesk? Is er aanvullende supporttijd? Hoe snel worden urgente vragen of problemen opgelost? Ervaren is vaak een goede manier om achter deze verschillen te komen. De keuze hangt daarom vaak af van het gevoel dat iemand bij een aanbieder heeft, een persoonlijk gesprek is daarom geen overbodige luxe.
Kortom, Managed Hosting is de oplossing wanneer wordt gezocht naar de meest complete oplossing voor een applicatie/website. Er is geen omkijken naar beheer en veiligheid, eventuele calamiteiten worden opgelost en er staat een team van deskundige mensen klaar om samen met een afnemer het beste uit een applicatie/website te halen. Opgesomd een aantal voordelen van Managed Hosting:
- Uitstekende Service en Support 24x7x365.
- Hoge mate van performance, betrouwbaarheid en continuïteit.
- Volledige beheerde en bewaakte omgeving.
- Kennisniveau van de medewerkers.
- Samenwerkingpartner voor optimalisatie van een applicatie.