Wat is goede hosting?

Hosting, iedereen weet tegenwoordig wat het is en wat het doet, maar wat is nu goede hosting? De ene aanbieder denkt dat dit 5000MB aan opslagruimte aanbieden is, de ander wil de goedkoopste zijn en weer een ander denkt dat het geven van een 99,9% uptime garantie voldoende is. 

Maar is 5000MB opslagruimte wel echt wat u nodig heeft, terwijl een gemiddelde website minder dan 25MB opslagruimte gebruikt? En de allergoedkoopste zijn, welke invloed heeft dat op de prestatie en betrouwbaarheid van uw website of applicatie? Een 99,9% uptime garantie van het netwerk wil nog niet zeggen dat uw website of applicatie 99,9% beschikbaar en te gebruiken is.

Kevin Roelofs

Business Consultant

In dit artikel vindt u een aantal punten die wij belangrijk vinden bij de selectie van een hosting aanbieder en vertellen wij hoe wij hier invulling aan geven.

Uptime garantie
Of u nu een website of een applicatie wil hosten, de beschikbaarheid hiervan is het belangrijkst. Het kan niet zo zijn dat uw website of applicatie op de drukste momenten niet beschikbaar of bereikbaar is. Veel aanbieders geven hierop garanties, maar wat houdt die garantie nu daadwerkelijk in?
Veel uptime garanties worden gegeven op basis van de netwerk-beschikbaarheid. Dit zegt echter helemaal niets over de bereikbaarheid of werking van uw website of applicatie van buitenaf (op kantoor, thuis of onderweg). Het netwerk of de server kan bijvoorbeeld wel bereikbaar zijn, maar als er softwarematig een fout optreedt, of een server is overbelast, kan het zijn dat uw website of applicatie niet beschikbaar is. Dit wordt door veel hostingbedrijven niet gezien als downtime. En juist software problemen en overbelasting zijn de meest voorkomende oorzaken van downtime. Daarnaast worden uptime garanties vaak per jaar gegeven. Dit houdt in dat de dienst die u afneemt, bij 99.9% garantie, 9 uur achter elkaar onbereikbaar zou mogen zijn! Om de bereikbaarheid van applicaties te meten is het van belang dat de bereikbaarheid gemeten wordt vanuit een fysiek andere locatie. De methode die toegepast wordt bij monitoring van de beschikbaarheid van applicaties kan ver uiteen lopen.  De interval van de metingen en applicaties waar de beschikbaarheid van gemeten wordt, bepalen in grote mate de nauwkeurigheid van deze metingen.
Shock Media geeft al haar beschikbaar- en bereikbaarheid garanties per maand, dat houdt in dat een applicatie of dienst bij een 99.9% garantie slechts 45 minuten onbereikbaar zou mogen zijn. Overigens is dat de theoretische maximale downtime, Shock Media heeft al een aantal jaren een uptime van 100%. Om te garanderen dat wij aan onze belofte voldoen meten wij elke minuut, vanaf een externe onafhankelijke locatie in Londen, of de applicatie ook echt beschikbaar is en niet alleen bereikbaar. Daarnaast worden in onze Service Level Agreement duidelijke afspraken gemaakt over hoe de metingen worden gedaan en welke gevolgen er zitten aan het niet behalen van de garanties.

Dataveiligheid
Het is belangrijk dat er regelmatig een back-up van uw data wordt gemaakt. Lang niet alle aanbieders doen dit dagelijks en nog minder aanbieders controleren ook daadwerkelijk handmatig of de backup juist is uitgevoerd. Backups zijn vaak een proces dat automatisch verloopt en waarbij de backup software zichzelf controleert. Deze zelfcontrole is echter geen goede garantie dat een backup daadwerkelijk alle data bevat. Zeker bij systemen waar de omgeving dynamisch is, die up to date wordt gehouden en waar data groeit, kunnen backups die oorspronkelijk goed functioneerden, op een bepaald punt niet meer voldoende functioneren zonder dat de software dit zelf merkt. Pas wanneer een backup nodig is ontdekt men dit en er is in zo een geval onherstelbaar dataverlies terwijl er altijd backups zijn gemaakt. Om dit te voorkomen controleert Shock Media naast de automatische controle, ook periodiek handmatig alle backups. Zo weet u zeker dat uw data echt veilig is!

Apparatuur
Als basis van een hosting platform staat de apparatuur. Het is daarom van belang dat de hoogste kwaliteit apparatuur wordt gebruikt om de garanties die gegeven worden na te komen. Hardwarefalen kan uitermate grote invloed hebben op de kwaliteit van de dienstverlening.
Het netwerk van Shock Media is daarom volledig redundant opgebouwd op basis van Cisco. Daarnaast hanteert Shock Media voor alle apparatuur een afschrijftermijn van drie jaar waarna de desbetreffende apparatuur vervangen wordt. Ook leveren wij altijd apparatuur nieuw op. Hierdoor komt u niet voor verrassingen te staan door het falen van hardware omdat deze wellicht al wat verouderd was.

Redundantie
Elk computersysteem, netwerk en datacenter bestaat uit hardware welke kan uitvallen. Door op zoveel mogelijk punten redundantie toe te passen, ontstaat er een bijna onfaalbare omgeving. Uitval van een deel van de hardware zal worden opgevangen door een ander deel. Dergelijke opstellingen zijn complex, alles behalve goedkoop en moeten regelmatig door ervaren technici worden onderhouden en uitgebreid. Om deze redenen passen veel bedrijven de redundantie mogelijkheden niet of slechts op een beperkt niveau toe.
Shock Media maakt gebruik van een datacenter waarbij noodstroom, airco, dieselgeneratoren en blussystemen redundant zijn uitgevoerd. Het netwerk van Shock Media is eveneens redundant en vrijwel alle servers en server-oplossingen worden tegenwoordig binnen een schaalbaar redundant cluster geplaatst; de Shock Media Cloud!

Support
Snelle professionele support is belangrijk voor antwoord op uw vragen. U wilt vragen snel beantwoord hebben en als er onverhoopt toch een probleem is, dient deze snel te worden opgelost. Shock Media heeft een team medewerkers met vele jaren ervaring. Deze medewerkers beantwoorden direct de telefoon en geven gemiddeld binnen 15 minuten antwoord op uw e-mail. In beide gevallen kunt u er vanuit gaan dat u direct inhoudelijk kan worden geholpen, wij werken niet met callcenters of eerstelijns support medewerkers.

Service Level Agreement
Een Service Level Agreement is een overeenkomst waarin wordt vastgelegd wat, wanneer en vooral ook hoe snel een aanbieder actie onderneemt bij bepaalde vragen of problemen. De Service Level Agreement mag geen loze belofte zijn en aan het niet nakomen van de afspraken zitten gevolgen voor de aanbiedende partij. Voor alle diensten die Shock Media aanbiedt geldt het Service Level Agreement als de basis voor het vertrouwen in Shock Media en de garanties van haar dienstverlening. Door deze garanties en afspraken kunt u zich met een gerust gevoel richten op uw core business.

Shock Media
Een team van ervaren professionals die op ieder moment van de dag voor u klaar staat. Een team dat altijd op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen op hosting gebied en er altijd voor zorgt dat u klaar bent voor de technieken van de toekomst. Bij Shock Media geloven wij in kwaliteit. En dat doen we door gebruik te maken van de nieuwste technieken, kwalitatieve apparatuur, de beste technici en echt controleerbare garanties te bieden die verder gaan dan bij collega bedrijven. Het draait om bereikbaarheid, performance en service!

Terug naar nieuwsoverzicht

Hulp nodig, vragen of opmerkingen?

Daag ons uit +31 (0) 546 - 714360

Stuur ons uw uitdaging!





Wij hebben uw uitdaging ontvangen,
we zullen binnen 24 uur contact met u opnemen.

Meer actueel

De jaarlijkse Shock Media zomerbarbecue!

Inmiddels traditioneel organiseerde onze personeelsvereniging 'De Vrienden van Shock Media' weer een uitgebreide zomerbarbecue voor ons kantoorpand om de vakantieperiode in te luiden! Afgelopen weekend was het tijd voor de editie van 2018. Het was een leuke en gezellige zonovergoten dag die tot in de late uurtjes heeft geduurd.

Wederom een succesvolle editie van Hemelgames Festival!

Shock Media is al enkele jaren de hoofdsponsor van hét festival op Hemelvaartsdag: het Hemelgames Festival in Oldenzaal! Het festival werd dit jaar voor de vierde keer gehouden. Uniek aan het Hemelgames Festival is dat voorafgaand het feest de bezoekers hun sportiviteit (of het gebrek eraan) kunnen laten zien op vier wipe-out banen.

DDoS-aanvallen: Hackers, chantage of pesterijen?

U heeft het de laatste tijd vast meegekregen, de DDoS-aanvallen op ABN-Amro, ING, Rabobank en de Belastingdienst. DDoS-aanvallen zijn echter niets nieuws en zijn vaak voor veel bedrijven met omvangrijke IT omgevingen, waaronder ook wij zelf, aan de orde van de dag. Wat zijn DDoS-aanvallen, welke gevolgen heeft een DDoS-aanval, welke motieven zitten hier vaak achter en hoe kunt u ze voorkomen of afweren?