Monitoring, onmisbaar bij Managed Hosting

Binnen Managed Hosting is monitoring een zeer belangrijk middel om de beschikbaarheid en de performance van omgevingen continue te kunnen waarborgen en verbeteren. Monitoring houdt in dat de beschikbaarheid van omgevingen structureel wordt gecontroleerd, maar ook dat verschillende performance indicatoren zoals CPU, I/O, geheugen verbruik worden gemeten en beschikbare resources zoals opslagruimte worden gecontroleerd.

Door monitoring worden afwijkende patronen en problemen vroegtijdig gesignaleerd. Dit zorgt ervoor dat er proactief en snel kan worden ingegrepen alvorens het ontstaan van een daadwerkelijke storing, vertraging of andere ongewenste situaties. Monitoring speelt een zeer belangrijke rol in de dienstverlening van Shock Media. Elke minuut worden servers, afhankelijk van het aantal draaiende applicaties en de configuratie van de servers, op honderden punten gecontroleerd, dit gebeurt op verschillende niveaus.

Niveaus monitoring

Bij Shock Media vindt monitoring standaard plaats op infrastructureel niveau, server niveau en service niveau. Optioneel is het ook mogelijk om monitoring op applicatiespecifiek niveau uit te voeren. Hieronder worden deze vier niveaus kort toegelicht.

Infrastructurele monitoring
Hierbij wordt zowel het netwerk als de (Cloud) infrastructuur automatisch gecontroleerd op bijvoorbeeld de status van de hardware, performance en beschikbaarheid.

Server monitoring
Hierbij wordt de staat van de server zelf gecontroleerd. Bijvoorbeeld of er voldoende (vrij) geheugen beschikbaar is, voldoende (vrije) opslag, een acceptabele load/belasting en andere zaken die invloed hebben op de bereikbaarheid, beschikbaarheid en performance. 

Service monitoring
Hierbij wordt onder andere gecontroleerd hoeveel geheugen MySQL gebruikt, hoeveel requests per seconde een webserver afhandelt, of de mailserver bereikt kan worden en hoe druk deze is met het verwerken van mail.

Applicatiespecifieke monitoring
Wanneer het gaat om maatwerk oplossingen kunnen deze sterk van elkaar verschillen. Hierdoor kan standaard monitoring niet voldoende zijn. Daarom is het belangrijk dat de monitoring wordt afgestemd op de applicatie en zo nodig wordt aangepast naarmate de oplossing veranderd. Een voorbeeld van applicatiespecifieke monitoring is bijvoorbeeld een database controle die er als volgt uit kan zien; geeft query X binnen Y milliseconde het verwachtte resultaat Z terug. Een andere controle op applicatiespecifiek niveau kan ook een simulatie zijn van een scenario, bijvoorbeeld: een automatische controle die checkt of het mogelijk is in te loggen op een website en via een webformulier een aanvraag te verzenden. Zo is het mogelijk om niet alleen te controleren of een voorpagina van een website werkt, maar ook of een gehele applicatie die er achter draait (en vaak weer veel afhankelijkheden kent van andere systemen) nog steeds doet wat men verwacht.


Waardes

In onze monitoring worden ontvangen waardes van de servers vergeleken met ingestelde grenswaardes om te bepalen of er een probleem aan het ontstaan is waarop gereageerd dient te worden. Mocht er een probleem gaan ontstaan, dan krijgen onze System Administrators hier meldingen van. Een voorbeeld van deze waardes:

- Veilige waarde: bijvoorbeeld diskruimte gebruik tot 80%.
- Waarschuwingswaarde: bijvoorbeeld diskruimte gebruik van 80% tot en met 95%.
- Kritieke waarde: bijvoorbeeld diskruimte gebruik boven de 95%.

Door het toekennen van deze waardes kan er bij de waarschuwingswaarde al actie worden ondernomen door de klant te informeren over mogelijke problemen wanneer dit nodig is. Bij de kritieke waarde grijpt een System Administrator 24/7 proactief in. Naast de meldingen die worden verstuurd naar de System Administrators leveren de punten die voort komen uit de monitoring ook waardevolle informatie voor groei en verbetering. Uit deze informatie kunnen statistieken en grafieken worden gegenereerd die inzicht geven in (groei)trends en verbetermaatregelen.

De monitoring van servers wordt voor de klant uitgevoerd zodat zij zich hier niet druk over hoeven te maken. Echter willen klanten in bepaalde gevallen wel toegang kunnen krijgen tot onze monitoring, bijvoorbeeld wanneer zij bezig zijn met het testen van een omgeving of wanneer zij zelf merken dat hun omgeving langzamer reageert. Om klanten hierin te ondersteunen is de monitoring van de servers voor klanten inzichtelijk gemaakt in ons Control Panel. Klanten kunnen hier inzien welke services gemonitord worden door ons en wat de status is. Daarnaast kunnen ze statistieken en grafieken inzien van alle services zoals bijvoorbeeld; het cpu-gebruik van de server, de groei van de diskruimte in de afgelopen maand, maar bijvoorbeeld ook het aantal queries per seconde van de database-server tijdens het benchmarken van hun omgeving. 

Monitoring is een zeer krachtige tool binnen de dienstverlening van Shock Media en heeft een centrale rol om de stabiliteit en performance van een omgeving te garanderen. Mede dankzij uitgebreide monitoring kan Shock Media steeds hogere garanties bieden op performance, bereikbaarheid en beschikbaarheid.

Terug naar nieuwsoverzicht

Hulp nodig, vragen of opmerkingen?

Daag ons uit +31 (0) 546 - 714360

Stuur ons uw uitdaging!





Wij hebben uw uitdaging ontvangen,
we zullen binnen 24 uur contact met u opnemen.

Meer actueel

De jaarlijkse Shock Media zomerbarbecue!

Inmiddels traditioneel organiseerde onze personeelsvereniging 'De Vrienden van Shock Media' weer een uitgebreide zomerbarbecue voor ons kantoorpand om de vakantieperiode in te luiden! Afgelopen weekend was het tijd voor de editie van 2018. Het was een leuke en gezellige zonovergoten dag die tot in de late uurtjes heeft geduurd.

Wederom een succesvolle editie van Hemelgames Festival!

Shock Media is al enkele jaren de hoofdsponsor van h├ęt festival op Hemelvaartsdag: het Hemelgames Festival in Oldenzaal! Het festival werd dit jaar voor de vierde keer gehouden. Uniek aan het Hemelgames Festival is dat voorafgaand het feest de bezoekers hun sportiviteit (of het gebrek eraan) kunnen laten zien op vier wipe-out banen.

DDoS-aanvallen: Hackers, chantage of pesterijen?

U heeft het de laatste tijd vast meegekregen, de DDoS-aanvallen op ABN-Amro, ING, Rabobank en de Belastingdienst. DDoS-aanvallen zijn echter niets nieuws en zijn vaak voor veel bedrijven met omvangrijke IT omgevingen, waaronder ook wij zelf, aan de orde van de dag. Wat zijn DDoS-aanvallen, welke gevolgen heeft een DDoS-aanval, welke motieven zitten hier vaak achter en hoe kunt u ze voorkomen of afweren?