Een onderdeel dat minstens zo belangrijk is bij SEO is uw hosting. Er zijn een aantal factoren die invloed kunnen hebben op uw positie binnen de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google:
Locatie
Bevindt uw doelgroep zich voor het grootste deel in Nederland? Zorg er dan voor dat uw website ook in Nederland gehost wordt. Google probeert de meest relevante en bruikbare sites weer te geven wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert. Daarom kunnen de resultaten die worden weergegeven aan een gebruiker in Ierland anders zijn dan de resultaten voor een gebruiker in Frankrijk. Afhankelijk van het land waar iemand zich bevindt zullen de zoekresultaten anders zijn. Het zelfde gebeurt ook bij advertenties.
Laadtijd
Iedereen vindt het vervelend als websites traag zijn en langzaam laden. Google weet dit en houdt daardoor ook rekening met de prestaties van de website. Dit wordt gedaan aan de hand van Siteprestaties. Google test of een website snel reageert en neemt de prestatie hiervan mee in de volgorde waarmee de zoekresultaten worden weergegeven (bovenaan staan of op een andere pagina).

Offline
Google werkt met zogenaamde “crawlers” die met enige regelmaat langs websites gaan om alle pagina’s te indexeren. Op het moment dat uw website offline is, en de crawlers dus niets vinden, heeft dit direct grote invloed op de vindbaarheid van uw website. Hoe vaker uw website offline is hoe lager u in de zoekresultaten zult verschijnen. Met als uiterste punt dat u helemaal niet meer voorkomt in de zoekresultaten!
Slechte hosting kan een zeer grote impact hebben op de positie van uw website bij de verschillende zoekmachines. De grootste van deze is Google. Hier ligt dan veelal de focus als over SEO wordt gepraat. Niet onlogisch, want Google verwerkt alleen in Nederland al meer dan 90% van alle zoekopdrachten bij zoekmachines. Daarmee laat het concurrenten als Bing en Yahoo ver achter zich!