Crisis2.nl - Behind the scenes

Vorige week heeft Shock Media B.V. de website crisis2.nl gelanceerd als protest tegen de gefaalde overheidswebsite crisis.nl en de huidige aanbestedingsregels die de overheid hanteert. Crisis.nl heeft in de eerste drie jaar ruim 500.000 euro gekost en heeft zowel tijdens de lancering als tijdens iedere crisis gefaald. Hoofdreden van het falen is een tekort aan capaciteit en het onnodig complex maken van de systemen achter crisis.nl. Het projectteam van Shock Media B.V. heeft in enkele dagen en voor een kwart van de kosten het alternatief crisis2.nl opgezet.

Alain Götz

Founder / CEO

Door de aanbestedingsregels komen vaak alleen de Nederlandse multinationals, welke in het verleden vaak al verantwoordelijk waren voor het falen van andere ICT-projecten, telkens weer opnieuw als enige in aanmerking om deze projecten uit te voeren. Ondanks het feit dat het in de meeste gevallen beter en goedkoper gedaan kan worden door bedrijven uit het MKB. Reden genoeg voor Shock Media B.V. om een statement naar de politiek te maken met crisis2.nl.

Totstandkoming
Al jaren worden de overheidsaanbestedingen op het gebied van bijvoorbeeld ICT gedaan aan de hand van absurde criteria. Denk hierbij aan het hebben van meerdere tientallen miljoenen euro’s omzet, het eerder hebben gedaan van overheidsaanbestedingen en soortgelijke criteria voor zelfs opdrachten van slechts enkele tonnen. De combinatie van deze criteria zorgt er voor dat in veel gevallen slechts enkele Nederlandse multinationals in aanmerking komen om projecten voor de overheid uit te voeren. Hierdoor komen organisaties uit het MKB, die vaak veel innovatiever, specialistischer en goedkoper zijn, niet in aanmerking. Daar komt nog eens bij dat organisaties die in het verleden gefaald hebben, maar wel voldoen aan de gestelde criteria, elke keer opnieuw mee kunnen doen met de volgende aanbesteding. Het proces blijft zich dus herhalen en de belastingbetaler is hiervan de dupe. Om niet alleen te zeggen maar ook echt te laten zien dat het daadwerkelijk goedkoper en vooral ook beter kan heeft Shock Media B.V. crisis2.nl gelanceerd.

Realisatie
Crisis2.nl ziet er qua vormgeving zeer eenvoudig uit. Dit is opzettelijk gedaan om ervoor te zorgen dat de website zoveel mogelijk bezoekers per minuut aan kan. Hoe eenvoudiger de uitvoering hoe minder capaciteit er nodig is per bezoek en hoe meer capaciteit er kan worden gebruikt. Op dit moment wordt de crisis2.nl website gehost in het High Available en dubbel uitgevoerde cluster van Shock Media B.V. Deze opstelling zorgt ervoor dat wanneer een één of meer servers uitvallen, de website toch online blijft.

De configuratie van de crisis2.nl omgeving is zo licht mogelijk zodat deze optimaal presteert bij een hoog aantal bezoekers. De volgende stap was het daadwerkelijk testen of de website een groot aantal bezoekers aan kan. Dit is gedaan door een heel cluster van servers de website continue te laten opvragen. Dit had als uiteindelijk resultaat een geteste capaciteit van meer dan twee miljoen bezoekers per minuut.

Nadat de omgeving en de website uitvoerig getest waren was het tijd om de persberichten te versturen zodat de opzet ook bij de politiek terecht zou komen.

Media
Al snel werd het persbericht opgepikt door de media. Nadat Tweakers.net hoofdredacteur Wilbert de Vries het bericht had ontvangen stuurde hij als eerste een twitterbericht de wereld in waardoor er snel enkele duizenden bezoekers op crisis2.nl aankwamen.

Sinds de lancering van crisis2.nl hebben media zoals TrouwDe OndernemerBinnenlands BestuurFrankwatching en Tubantia het verhaal opgepakt. Al vrij snel werd Shock Media B.V. gebeld door EenVandaag om een reportage te maken over ICT-projecten van de overheid, crisis2.nl en de huidige aanbestedingsregels.

Woensdag 3 augustus was het tijd voor de opnames voor EenVandaag. De opnames zijn gemaakt in één van de datacentrums waar Shock Media B.V. gebruik van maakt. Het opnemen van de stukken die uiteindelijk te zien waren in de reportage van EenVandaag duurde ongeveer twee uur.

Het uiteindelijke resultaat werd uitgezonden op donderdag 4 augustus en is een goede reportage waarin duidelijk naar voren komt dat de huidige aanbestedingsregels niet zorgen voor de kwaliteit die de overheid denkt te waarborgen met deze regels. Zie hieronder de uitzending van EenVandaag:

Toekomst
Shock Media B.V. heeft besloten om de website crisis2.nl voorlopig online te houden om bij een toekomstige crisis de informatie van crisis.nl weer te geven, voor het geval deze website niet of slecht bereikbaar is. Hopelijk pakt de politiek ons statement op om de absurde aanbestedingsregels aan te pakken.

Terug naar nieuwsoverzicht

Hulp nodig, vragen of opmerkingen?

Daag ons uit +31 (0) 546 - 714360

Stuur ons uw uitdaging!





Wij hebben uw uitdaging ontvangen,
we zullen binnen 24 uur contact met u opnemen.

Meer actueel

De jaarlijkse Shock Media zomerbarbecue!

Inmiddels traditioneel organiseerde onze personeelsvereniging 'De Vrienden van Shock Media' weer een uitgebreide zomerbarbecue voor ons kantoorpand om de vakantieperiode in te luiden! Afgelopen weekend was het tijd voor de editie van 2018. Het was een leuke en gezellige zonovergoten dag die tot in de late uurtjes heeft geduurd.

Wederom een succesvolle editie van Hemelgames Festival!

Shock Media is al enkele jaren de hoofdsponsor van hét festival op Hemelvaartsdag: het Hemelgames Festival in Oldenzaal! Het festival werd dit jaar voor de vierde keer gehouden. Uniek aan het Hemelgames Festival is dat voorafgaand het feest de bezoekers hun sportiviteit (of het gebrek eraan) kunnen laten zien op vier wipe-out banen.

DDoS-aanvallen: Hackers, chantage of pesterijen?

U heeft het de laatste tijd vast meegekregen, de DDoS-aanvallen op ABN-Amro, ING, Rabobank en de Belastingdienst. DDoS-aanvallen zijn echter niets nieuws en zijn vaak voor veel bedrijven met omvangrijke IT omgevingen, waaronder ook wij zelf, aan de orde van de dag. Wat zijn DDoS-aanvallen, welke gevolgen heeft een DDoS-aanval, welke motieven zitten hier vaak achter en hoe kunt u ze voorkomen of afweren?

}}